Het afscheid door de jaren heen; ‘trends’ van nu
Enige tijd geleden schreven we ook al iets over ‘trends’ en ontwikkelingen. En zeker wanneer je spreekt over iets als een uitvaart, voelt de term trend toch echt een beetje ongemakkelijk. Wat we hierin dan ook vooral bedoelen is geen modegril of iets wat ‘gewoon op het moment een beetje hot is’. Het gaat om de ontwikkelingen in wat mensen belangrijk vinden, hoe ze een afscheid en uitvaart regelen en welke manieren daarin steeds populairder worden. Dus vandaag, omdat er niet echt een beter woord is; de trends van de huidige uitvaart.
Vroeger; koffie met cake en begrafenissen
En met vroeger denken we hier eigenlijk nog niet eens zo heel ver terug. Neem 10 jaar geleden. Toen was de grote, traditionele uitvaart de meest gekozen optie. Groot verwijst hier naar veel bezoekers; naast de naaste familie en trouwe vrienden ook collega’s, kennissen, verenigingsgenoten, teamleden en zo meer.
Ook niet onbekend is de zovaak genoemde ‘koffie met cake’ als een afsluiting na de uitvaart. De ingetogen manier van samenkomen na een uitvaart begint rap terrein te verliezen en is met name onder de wat jongere generaties echt verleden tijd.
Trends van de uitvaart anno nu: vier het leven
Misschien laten de trends van nu zich nog wel het beste omschrijven als een veranderende invalshoek op afscheid nemen. Het ingetogen en verdrietige van een verlies wordt ingeruild voor meer uitbundigheid (binnen grenzen) met juist een oogpunt op het vieren van een leven, zelfs als dat leven er niet meer is.
- Uitvaarten worden intiemer
Geen grote groepen meer maar een intiemere groep mensen die echt dichtbij de overledene stond. Daarmee leent het zich ook om eenvoudiger wat van het traditionele af te stappen, simpelweg omdat je over minder personen spreekt. Dat betekent ook dat de rouwkaart minder statig en pragmatisch wordt; er is ruimte voor nog meer persoonlijkheid.
- Uitvaartwensen richten zich meer op het informele
Dit is direct verbonden aan de intiemere en kleinere groep genodigden. Mensen die elkaar meer kennen en vele malen dichterbij de overledene staan, leiden ook sneller tot andere conversaties en contacten.
- De crematie is toenemend populair
Deze trend zet zich al een aantal jaar door en met name rondom jongeren wijzen enquetes uit dat voor mensen tot 40 jaar ruim 90% voor crematie zou kiezen. Dit vermindert overigens sterk voor oudere generaties. De redenen hiervoor is enerzijds praktisch; crematies zijn goedkoper en mensen willen nabestanden niet opzadelen met onderhoud en kosten van een graf. Anderzijds lijken met name jongeren niet gecharmeerd van het idee van een aftakeling van het lichaam in de grond.
- Vier het leven; proost
Een toost op het leven, letterlijk, is populairder dan ooit. Een borrel met hapje wint daarmee hard aan het terrein ten koste van de traditionele koffie met cake.
- Ingetogen is uit, levendig is in.
En die trend zien we op allerlei vlakken. Het formele zwart gekleed, professionele dragers voor de kist, klassieke muziek, een kerk of uitvaartcentrum. Alles wat voorheen de standaard was wordt steeds meer vloeibaar.
Van andere locaties (strand, boot, kroeg) tot vrijheid in kledingstijl (of juist een oproep tot kleur), maar ook muziekkeuze is al tijden onderhevig aan personalisatie.
Persoonlijk tot en met
Personalisatie, daar draait het uiteindelijk om. Er is geen one-size-fits-all in uitvaarten van nu. Niet in hoe je het wilt doen, waar je het wilt doen, met wie je het wilt doen. En dus ook niet in hoe je erover communiceert.
Daarom denken we graag met je mee over de ideale manier van communiceren. Voor jou. Van rouwkaart tot bedankkaart, van herinneringsmethode tot praktisch informeren.